Ik geniet erg van het naar de voorstelling toewerken met allemaal oudere jongeren die even enthousiast zijn als gezellig. Wat een mengeling van diversiteiten en wat mooi dan het allemaal zo samen komt. Ongeacht je mobiliteit is er voor iedereen plek in de voorstelling. Want een fantastische choreografe hebben we met Julliet! Die geen moeite teveel is om ons allemaal op ons gemak te stellen en een plek te geven. Fantastisch. Dit voelt als een zeer warm bad. Het heeft zeker invloed op mijn welzijn. Ik voel me beter, actiever en gewaardeerd door de mede spelers/sters. Ik had dit niet verwacht toen ik me inschreef, kon me er zo wie zo geen voorstelling van maken. Was wel "verrast" dat iedereen een plek kreeg om te dansen. En had géén rekening gehouden met de 2e keuze, wat achteraf wel hele bijzondere ochtenden oplevert in samenspraak met Marieke. Wat een geweldig team met elkaar en iedereen is erg bereid in het dingen voor elkaar, met elkaar doen en voor elkaar over hebben. Wat hebben we al véél gelachen ! Ook de theaterlessen zijn erg inspirerend en zo leren we elkaar op 'n speelse manier ook van een andere kant kennen. Ik heb in ieder geval mezelf verbaasd dat ik nog zoveel kan en doe!
Koninklijk, Theater Orpheus, Apeldoorn
Première 28 november 2021Gouden Dans, U in het theater is vooral een sociaal-maatschappelijk initiatief. “We maken danstheatervoorstellingen met ouderen, kwiek en kwetsbaar, voor iedereen is plek in het proces. De ontmoeting voor de deelnemers staat voorop” aldus Juliette van Ingen, choreograaf met wie we dit gesprek voeren. Voor deze voorstelling is er een samenwerking opgezet tussen Orpheus, Gigant, Paleis 't Loo en Gouden Dans. Samen met bijna 60 Apeldoorners maken we de voorstelling Koninklijk.
“Dans is een taal, die iedereen beheerst”, vertelt Juliette. “Ons lijf, ons bewegingsapparaat is erop gemaakt. En of je goed moet kunnen dansen om mee te doen? Welnee, dat is niet nodig. Dit project gaat voorbij aan moeilijke pasjes en lastige choreografieën, dit gaat over bewegen, in contact komen met anderen, plezier hebben. Geloof me, je gaat samen door een proces als je een voorstelling maakt; Je in het onbekende storten, nieuwe dingen leren, het repeteren, opnieuw en opnieuw, vertrouwen opbouwen, elkaar ondersteunen en stimuleren en ten slotte straks, flink zenuwachtig, samen op 't podium te staan om je aansluitend te kunnen louteren aan 't applaus. Verslavend, echt!”, grijnst van Ingen.
De gemiddelde leeftijd van de deelnemers is 60+. “Vrouwen vooral. Mensen die gewerkt en gezorgd hebben en het nu officieel wat rustiger aan mogen doen. Voor de meesten is het een verrassing als ze ervaren waar ze in terecht zijn gekomen. Het proces is onbekend en dansen maakt je soms kwetsbaar en dat maakt het ook spannend.”
Koninklijk is geïnspireerd op de verhalen uit de Europese vorstenhuizen van de afgelopen eeuwen en die vertalen we naar één dag uit het leven van een koningin en haar entourage. Wat gebeurt er echt aan dit hof, hoe liggen de machtsverhoudingen, wie praat over wie en vooral met wie. De hele groep, waaronder drie heren, hebben een rol in deze bewegingscompositie op muziek die reikt van Polka tot Rock & Roll.
“Geen betere plek voor deze productie dan Apeldoorn en we zijn dan ook blij dat Marij Wools, stadsprogrammeur van Orpheus, Paleis 't Loo en Gigant heeft verleid om samen op te trekken”.
Aan de producties van Gouden Dans doen altijd veel mensen mee en dat is nu opnieuw het geval. Daarom is er een artistiek team samengesteld dat onder leiding van Van Ingen de deelnemers voorgaat en meeneemt in het maakproces. Zo werkt Fotograaf Bas Fontein met een groep aan het toneelbeeld en beeldend kunstenaar Marieke Smink ontwerpt en maakt met een andere groep indrukwekkende barokke kostuums en ten slotte is het idee voor de voorstelling van Liesbeth Osse die tevens de dramaturgie doet.
Voor de mensen die meedoen is het een avontuur. “Nieuwe ervaringen opdoen, je misschien even kwetsbaar voelen en dan ontdekken en tonen hoe krachtig je bent. Dat levert energie én zelfvertrouwen ook. Deelnemers worden zich ook bewuster van hun houding en de manier waarop ze bewegen en wat ze daarmee uitstralen vertelt veel. Wat ik vaak terug hoor is dat mensen na een Gouden Dans productie er makkelijker op uit gaan, ondernemender worden en minder opzien tegen nieuwe ontmoetingen. Want ineens realiseren ze zich dat ze meer kunnen dan ze aanvankelijk dachten en daardoor komt er weer veel moois op hen af.
Het met onbekenden samenwerken is wat het zo leuk maakt. Het is één groot feest om samen in Orpheus te werken. Ik zie echt uit naar de voorstelling. Ze zullen schitteren.”
interview Juliette van Ingen voor het magazine van Orpheus
Bekijk de video (korte versie)
Eigenlijk had ik geen verwachtingen, dacht dat het een ander soort dansen zou zijn. Had nog niet eerder van jullie gehoord, ben gek op dansen maar dit soort dansen ken ik eigenlijk niet. Je kunt dus zien dat een mens nooit te oud is om te leren al gaat het stukken langzamer. Ik ben een perfectionist en dat moet ik eigenlijk loslaten.
Koninklijk ja zo heb ik mij gevoeld om deel te mogen zijn van dit project. Afgelopen maandag hebben wij mogen genieten van de film “De Gouden Dans”.
Ontroerend mooi, het raakte mijn hart bij het zien van al deze vrouwen wat een schoonheid wat een inzet wat een inspiratie wat een prachtige samenwerking en vooral de bezieling die hier in is gelegd, ook het plezier niet te vergeten.
Pareltjes van vrouwen die een podium hebben gekregen om aan dit project deel te mogen nemen. Natuurlijk ook de dappere mannen die het aangedurfd hebben om zich tussen al deze vrouwen te bewegen. Diep respect.
Met een blik van ontroering naar deze prachtige voorstelling gekeken. Het klopte helemaal de opnames in de natuur de gevallen vouw de gesproken teksten in één woord fantastisch. De prachtige beelden, wanneer ik mijn ogen sluit zie ik het allemaal weer voorbij komen.
En ja zonder de inzet van al deze vrouwen en mannen had deze voorstelling niet gemaakt kunnen worden.
Dankbaar dat een wens die ik lange tijd heb gekoesterd om zo met vele vrouwen (mannen) op toneel heb mogen staan.
Iona
Juliette van Ingen – regie en choreografie
Bas Fontein – docent fotografie en tentoonstelling
Marieke Smink – kostuums en rekwisieten
Nathalie Hupkens en Juliette Stroosnijder – film
Lichtontwerp en techniek – Theater Orpheus
Marij Wools – producent Theater Orpheus
Hans Hordijk – fotografie
Timo Schroduer – stagiair productie Theater Orpheus
Lieke Anvelink – stagiair productie Theater Orpheus
Liesbeth Osse – concept en dramaturgie
Bekijk de foto's van de repetities (klik op de foto)
Bekijk de foto's van de voorstelling (klik op de foto)
Na ziekte, ‘Gouden Dans’ gevonden en aan deelgenomen.
Wat werkt helender, dan via dans conditie op te bouwen, via muziek emoties te verwerken, via samen te dansen weer in contact te zijn met anderen.
SAMEN BLIJ TE ZIJN!!!
Corona tijd, verwarrend en isolerend…
Wat is mooier dan via ‘Gouden Dans Koninklijk’ het leven weer op te pakken….
Ontroerend mooi, het raakte mijn hart bij het zien van al deze vrouwen wat een schoonheid wat een inzet wat een inspiratie wat een prachtige samenwerking en vooral de bezieling die hier in is gelegd, ook het plezier niet te vergeten.